Udostepnij:
Take it offline!
This Education in Motion resource is also available as a printable PDF.
Pobierz PDF
Przystawki elektryczne do wózków manualnych wyglądają podobnie jak skutery elektryczne i mają ten sam cel - pozwalają na aktywne życie z lepszą mobilnością. Jednak niektóre z tych urządzeń nie są praktyczne w samodzielnym użytkowaniu. Jeśli masz problemy z ramionami lub stabilnością rdzenia, może to jeszcze bardziej utrudnić poruszanie.
StreetJet z systemem Quad Control
Dlatego też Emplulse StreetJet ma teraz funkcję umożliwiającą wielu osobom z upośledzoną obsługą rąk uzyskanie pełnej niezależności dzięki potężnej przystawce leektrycznej o dużym zasięgu, nawet wielu osobom z porażeniem czterokończynowym.
Z mojego doświadczenia wynika, że szczegóły konstrukcyjne mają znaczenie, zwłaszcza w przypadku sprzętu zaprojektowanego w celu zwiększenia niezależności osób z ograniczeniami w korzystaniu z ramion i tułowia. Stanowią one różnicę między tym, czy coś działa, czy jest całkowicie nieodpowiednie. Szczegóły dotyczące indywidualnych umiejętności są równie ważne, nawet wśród osób z tą samą diagnozą. Na przykład jedna osoba z porażeniem czterokończynowym może mieć niewielką siłę dłoni, a inna może w ogóle nie mieć aktywnego użycia dłoni, kompensując to sztuczką innych ruchów ramion, aby biernie poruszać palcami. Jedna osoba może mieć stosunkowo dobrą stabilność centralną podczas siedzenia, podczas gdy inna może potrzebować znacznie więcej wsparcia, aby siedzieć wbrew grawitacji z powodu ograniczeń w użyciu mięśni.
Byłam więc podekscytowana możliwością wypróbowania nowego StreetJet z opcją dla tetraplegików bezpośrednio z użytkownikami wózków. Mój model demonstracyjny posiada standardowe wyposażenie, składające się z dostosowanej przepustnicy i dźwigni hamulca oraz zacisków dokujących One Touch.
Moją pierwszą „ofiarą” jest były pacjent i przyjaciel. Thomas cierpi na niepełną tetraplegię, ale dzięki swojej pozytywnej naturze i niesamowitej asertywności (a także odrobinie szczęścia) udało mu się odzyskać całkiem dobrą stabilność tułowia i ograniczoną funkcję rąk. Obecnie ćwiczy nawet chodzenie.
Przesiada się na wózek, otrzymuje krótkie wyjaśnienie dotyczące dokowania i obsługi, a następnie odjeżdża. Widać, że ma już spore doświadczenie z przystawkami, posiada własny Empulse F55. Jest entuzjastycznie nastawiony do dodatkowej mocy StreetJet i natychmiast zaczyna sugerować drobne zmiany w swoim F55, aby ułatwić korzystanie z niego. Mimo że dokonał znacznych ulepszeń w posługiwaniu się ręką, nadal uważa, że obsługa F55 jest nieco trudna.
Zachęcona tym pozytywnym doświadczeniem, udałam się do kliniki Heinrich Sommer w Bad Wildbad w Niemczech. Miałem nadzieję znaleźć więcej zainteresowanych osób w centrum rehabilitacji dla paraplegików i zbadać bardziej wymagające środowiska dla Tetra StreetJet.
- The first trial patient had been living with his tetraplegia for several years and had residual function in his left hand. He knew his body well, including how far he could lean out of a central sitting position without falling over. He also managed the Tetra StreetJet docking well with a little guidance and skilfully manoeuvred in the hallway and outside.
- Next, a very young patient tried the Tetra StreetJet. He was still struggling with the challenges of tetraplegic life. Not only was his blood circulation giving him a lot of trouble, but he also did not have good trunk stability and his hands had no finger function. Things started off more tricky for him - he needed help docking, as he could not lean forward and stabilise himself. When riding, he quickly realised that, with his long legs, reaching the handlebar was more difficult. This still worked well when riding straight ahead, but when turning, he could not lean forwards to steer into the bend without trunk control. And here we saw the difference that details and gravity make. The further his arms were stretched away from his body, the less strength his muscles had, and the harder gravity worked. He therefore got a lot of his limited steering movement from the shoulder joint.
Fortunately, our custom-built Tetra StreetJet is available with an extended handlebar stem, which would solve this problem. I noticed that he had to operate the brake lever from his shoulder. The levers needed to be pressed down to accelerate and up to brake. However, he could not actively bend his wrist downwards as he lacked the necessary wrist flexion muscles. We adjusted the position of the levers for him, which made it easier to use the brakes.
- The last patient of the session arrived in an electric wheelchair and gave me concern. How would he manage to operate the Tetra StreetJet when we already had to make individualised adjustments? After my colleague transferred him to the active wheelchair, my worries dissipated. Courageous and curious, Toni explored the functions of the Tetra StreetJet with a mischievous look on his face. We helped operate the lever during docking, but it seemed that this was more a question of practice. Using the electric reverse gear, the StreetJet pushed itself into the holder and lifted the steering wheels into the air. Then all he had to do was close the clamps. The optional frame guard allowed adjustment of the clamps so that the limited force was sufficient to close them. He too lacked the flexor in his wrist, but he coped well with the steering.
Despite his lack of trunk stability and hand function, he cruised straight off and we took a short trip outside. He rode up and down a steep hill and over lowered kerbs - no problem at all. He could easily adjust the direction of travel with the palm of his hand. However, I imagine that manoeuvring in this way in a very confined space is challenging. Toni’s eyes sparkled as he enjoyed his new freedom.
Not all tetras are the same and the new StreetJet adaptation should definitely be tested before buying. Nevertheless, it offers a great opportunity to enjoy mobility and flexibility, especially with limited arm strength.
Many thanks to the passionate therapists at the Heinrich Sommer Clinic and our test subjects for the opportunity to test the Tetra StreetJet in action!
O AUTORACH
Artykuł napisany przez Leonie Vinchhi, doradcę klinicznego w Sunrise Medical Germany, i zrecenzowany przez Faith Brown, kierownika ds. klinicznych i edukacyjnych w Sunrise Medical UK & Éire.