Udostepnij:
Take it offline!
This Education in Motion resource is also available as a printable PDF.
Pobierz PDF
Jako terapeuci zajmujący się poprawą jakości życia osób z wyzwaniami związanymi z mobilnością, rozumiemy kluczową rolę, jaką wózki odgrywają we wspieraniu niezależności i mobilności. Często bierzemy pod uwagę czynniki dostępności domu podczas oceny wózka manualnego. Jednak aspektem często pomijanym podczas przeprowadzania oceny wózka jest uwzględnienie potrzeb związanych z transportem i pojazdem. Dostęp do transportu ma często fundamentalne znaczenie dla angażowania się w działania społeczne, uczęszczania na spotkania i realizowania możliwości edukacyjnych lub zatrudnienia. Dlatego też, jako terapeuci, konieczne jest, abyśmy włączyli ocenę wymagań transportowych do naszych pomiarów, aby zapewnić holistyczne wsparcie dla naszych klientów.
Transport publiczny jest ważnym czynnikiem
Bariery transportowe mogą znacząco wpływać na zdolność danej osoby do pełnego uczestnictwa w życiu społeczności i społeczeństwa. Dla osób poruszających się na wózkach znalezienie dostępnych opcji transportu może być trudne, a czasem niemożliwe. Rodzaj, rozmiar i konfiguracja wózka mogą znacząco wpłynąć na zdolność użytkownika wózka do dostępu do społeczności w pojazdach komercyjnych, publicznych lub osobistych. Ignorowanie tych kwestii podczas oceny może skutkować ograniczeniem mobilności i niezależności klientów, prowadząc do obniżenia jakości życia.
Styl życia
Podczas procesu oceny należy przeanalizować styl życia klienta i jego aktywność w społeczności. Zrozumienie obecnych lub pożądanych aktywności w społeczności pomoże dostosować konfiguracje i opcje wózka do ich stylu życia. Niezwykle ważne jest zbadanie, czy klient jest kierowcą, czy pasażerem, czy będzie niezależny, czy będzie mu towarzyszył opiekun oraz czy pozostanie w swoim systemie siedzeń, czy też przesiądzie się na zainstalowany przez producenta fotel samochodowy.
Bezpieczne zabezpieczenie w pojeździe
W przypadku osób, którym będzie towarzyszyć opiekun lub opiekunka i które mogą przesiąść się na istniejące siedzenie w pojeździe, załadunek i rozładunek wózka może zostać wykonany przez opiekuna. Osoby, które nie są w stanie przesiąść się z wózka, muszą pozostać w swoim systemie siedzeń w pojeździe. W takim przypadku ważne jest, aby dana osoba była bezpiecznie zabezpieczona na wózku, zwrócona przodem do kierunku jazdy, a sam wózek był odpowiednio zabezpieczony. Jeśli terapeuta przepisujący jest świadomy, że jego klient będzie przewożony na wózku, należy dołożyć należytej staranności, aby upewnić się, że przetestowany wózek i system siedzeń zostały wybrane do bezpiecznej podróży. Większość wózków ma widoczne uchwyty mocujące do użytku w pojazdach, ale należy pamiętać, że uchwyty te mogą być przeznaczone do zabezpieczania wózka bez pasażera i niekoniecznie muszą być bezpieczne podczas transportu z pasażerem. Niezwykle ważne jest, aby znać różnicę, aby zapewnić bezpieczeństwo swojemu klientowi.
Bezpieczeństwo jako priorytet
Wiemy, że osoby siedzące na wózkach podczas podróży pojazdem są 45 razy bardziej narażone na obrażenia w wypadku niż typowy pasażer (RERCWTS, 2008). Osoby te są narażone nie tylko na obrażenia związane z kolizją, ale także na zdarzenia niezwiązane z kolizją, takie jak nagłe hamowanie, ostry zakręt, awaria zabezpieczenia lub wypadnięcie z wózka. Połączenie wózka poddanego testom zderzeniowym z poddanym testom zderzeniowym systemem siedzeń zabezpieczonym za pomocą zatwierdzonego systemu mocowania wózka i przytrzymywania pasażerów (WTORS) jest wskazane w celu uzyskania najlepszych możliwych osiągów w warunkach tranzytowych (RERCWTS, 2010).
Ułatwienie niezależności
W przypadku niezależnych kierowców należy wziąć pod uwagę metodę transferu klienta oraz zdolność do podnoszenia i przechowywania wózka. Ważny będzie sposób składania wózka, ponieważ może to wpłynąć na zdolność klienta do samodzielnego załadunku i rozładunku wózka. W przypadku wózków składanych, wózek można załadować do tylnej przestrzeni na nogi za kierowcą. Wielu niezależnych kierowców korzysta z metody ładowania wózków przez ciało, aby umieścić je na przednim siedzeniu pasażera. Zwykle odbywa się to w przypadku wózków ze sztywną ramą.
Weź pod uwagę wagę wózka , ponieważ lżejsze wózki będą łatwiejsze do podnoszenia i przechowywania. Weź pod uwagę szybko zdejmowane koła i łatwość składania. W przypadku kompaktowych samochodów sportowych o minimalnej przestrzeni można rozważyć sztywną ramę ze składanym oparciem i składaną ramą przednią, taką jak RGK Octane FX.
QUICKIE Nitrum posiada opatentowaną blokadę Twist-Lock, która pozwala kierowcy na łatwe zwolnienie, złożenie i zablokowanie wózka jedną ręką w celu łatwego przechowywania.
Jeśli kierowca nie jest w stanie ręcznie załadować wózka, modyfikacje pojazdu, takie jak instalacja elektrycznego podnośnika wózka, mogą pozwolić kierowcy na zachowanie niezależności funkcjonalnej. W niektórych przypadkach współpraca ze specjalistą ds. rehabilitacji kierowców może być korzystna, aby zapewnić, że bariery transportowe nie utrudniają klientowi dostępu do społeczności.