Udostepnij:
Take it offline!
This Education in Motion resource is also available as a printable PDF.
Pobierz PDF
Jaka jest Twoja pierwsza reakcja na pytanie: „Czy waga ma znaczenie w przypadku ultralekkich wózków inwalidzkich (ULWC)?” To złożony, a nawet kontrowersyjny temat wśród doświadczonych specjalistów zajmujących się doborem wózków. Jeśli masz chwilę, zanotuj swoje pierwsze przemyślenia, zanim przejdziesz do dalszej części tekstu.
Konfiguracja
Jednym z łatwych punktów porozumienia jest to, że sama waga nie jest jedynym czynnikiem do rozważenia. Stanowisko RESNA podkreśla, że optymalna konfiguracja ULWC jest kluczowa dla maksymalizacji potencjału funkcjonalnego, efektywności napędu oraz ogólnej wydajności wózka.5 Jak zatem osiągnąć optymalną konfigurację ULWC? Aby poprawić efektywność napędu, Brubaker zauważył, że przesunięcie osi do przodu, umożliwiające lepsze rozłożenie masy nad tylnym kołem, zmniejsza opór toczenia.1 Podobnie, przewodnik PVA Upper Limb Preservation Guide zaleca, by tylna oś była ustawiana jak najbardziej do przodu, o ile nie zagraża to stabilności użytkownika.4
Aby osiągnąć optymalną konfigurację, klinicyści i specjaliści ATP powinni skupić się na zrównoważeniu środka masy (CoM) użytkownika względem środka ciężkości (CoG) wózka. Wyrównanie CoM z CoG zapewnia użytkownikowi stabilność niezbędną do sięgania w górę oraz wykonywania codziennych czynności, a jednocześnie zwiększa łatwość napędzania wózka i jego reakcję na ruchy użytkownika. Głębokość siedziska, wysokość siedziska od podłoża, nachylenie siedziska, wysokość i kąt oparcia, a także poziome i pionowe ustawienie osi są konfigurowane w celu zapewnienia użytkownikowi stabilności w obrębie systemu.5 Ponadto kluczowe jest zrozumienie wpływu głębokości siedziska, długości ramy oraz kąta przedniej ramy na rozstaw osi wózka i pozycję przednich kół. Wszystkie te elementy razem wpływają na rozkład masy oraz dynamikę toczenia. Szczegółowe omówienie tych kluczowych parametrów konstrukcyjnych znajduje się w kursie Clinical Considerations for Rigid Wheelchair Prescription.
Po ustaleniu optymalnej konfiguracji dla użytkownika ważne jest, aby zrozumieć, w jaki sposób komponenty wózka i wybór materiałów wpływają na jego wydajność. Ogólnie rzecz biorąc, należy dążyć do minimalizacji całkowitej wagi wózka, ponieważ jej zwiększenie powoduje wzrost oporu toczenia.5
Opór toczenia (Frr) to siła tarcia, którą oblicza się, mnożąc współczynnik tarcia toczenia (μRR) przez ciężar (W) działający na koło3 Frr = μRR x W.
Komponenty
W odniesieniu do komponentów, klinicyści i ATP muszą omówić z użytkownikiem zalety i wady poszczególnych elementów wózka, aby określić, które z nich są niezbędne do spełnienia jego indywidualnych potrzeb. Na przykład Ott i wsp. przeprowadzili badanie mające na celu ocenę oporów toczenia różnych opon i kółek samonastawnych.3 Badanie wykazało, że tylne koła z oponami pneumatycznymi były preferowane w stosunku do pełnych, a kółka 4-5-calowe były preferowane w stosunku do kółek 8-calowych. W rzeczywistości, w porównaniu z wysokociśnieniowymi oponami pneumatycznymi, postrzegany ekwiwalent masy dla opon bezpowietrznych wzrósł o około 43,5 kg, podczas gdy postrzegany ekwiwalent masy dla opon z 40% maksymalnego ciśnienia w oponach wzrósł o około 7.25 kg. Wskazuje to, że opona pełna jest mniej korzystna niż opona pneumatyczna, która straciła ciśnienie.3
Materiały
Producenci projektują ramy i komponenty ultralekkich wózków inwalidzkich (ULWC) z aluminium, tytanu i włókna węglowego, dążąc do zmniejszenia wagi przy jednoczesnym zwiększeniu wytrzymałości, trwałości i wydajności. Jednak dzięki poprawie projektowania i inżynierii różnice wagowe między materiałami stosowanymi we współczesnych ramach ULWC są minimalne i nie ma zgodności co do tego, który materiał jest optymalny. Ott sugeruje, że waga urządzenia nie powinna być czynnikiem o dużym znaczeniu, ponieważ różnice w masie nie mają statystycznie istotnego wpływu na opór toczenia.3
Zatem, jeśli porównalibyśmy wózki o identycznej geometrii ramy, konfiguracji i doborze komponentów, jak ocenić wpływ wagi na użytkownika?
Poza wydajnością wózka musimy również wziąć pod uwagę, w jaki sposób waga może wpływać na potencjał funkcjonalny użytkownika. Choć nie ma zgodności co do tego, jaka różnica w wadze jest statystycznie istotna w kontekście obciążenia barków podczas napędzania wózka, wiadomo, że osoby samodzielnie poruszające się na ULWC są narażone na urazy przeciążeniowe (RSI), a czynnikami ryzyka są m.in. częstotliwość i siła potrzebna do napędu.5 Dlatego wierzę, że odpowiedź na pytanie o znaczenie wagi powinna być ustalana indywidualnie z użytkownikiem.
Opinie użytkowników
Though we often seek research to inform practice, research is not always available and not all research fits the realities of practice.2 In this case, it is important to recognize that the riders' experience and clinical expertise also exist as evidence within the evidence-based practice (EBP) model, and should not be disqualified.6 In my career, I have asked many riders whether weight matters, and the vast majority respond with an unequivocal "Yes." For those riders who have already optimized the configuration of their wheelchair and are still looking to improve the performance of their wheelchair, weight is a consideration. For the rider who is routinely folding and loading their wheelchair into a vehicle, weight may impact their independence.5 And for the rider who is unable to achieve optimal weight distribution within their wheelchair due to physical impairment or functional limitations, the weight of the wheelchair may be the only factor left to improve rolling resistance.
Ultimately, I don't weigh weight. I understand its application and its implications and have a responsibility to educate consumers. The rider determines if weight impacts their function, their independence, and their quality of life.