Home / Blog / Listopad 2024 / Znaczenie wagi: Przemyślana optymalizacja wózka inwalidzkiego

Znaczenie wagi: Przemyślana optymalizacja wózka inwalidzkiego

Udostepnij:

Take it offline!

This Education in Motion resource is also available as a printable PDF.

Pobierz PDF

Jaka jest Twoja pierwsza reakcja na pytanie: „Czy waga ma znaczenie w przypadku ultralekkich wózków inwalidzkich (ULWC)?” To złożony, a nawet kontrowersyjny temat wśród doświadczonych specjalistów zajmujących się doborem wózków. Jeśli masz chwilę, zanotuj swoje pierwsze przemyślenia, zanim przejdziesz do dalszej części tekstu.

Konfiguracja

Jednym z łatwych punktów porozumienia jest to, że sama waga nie jest jedynym czynnikiem do rozważenia. Stanowisko RESNA podkreśla, że optymalna konfiguracja ULWC jest kluczowa dla maksymalizacji potencjału funkcjonalnego, efektywności napędu oraz ogólnej wydajności wózka.5 Jak zatem osiągnąć optymalną konfigurację ULWC? Aby poprawić efektywność napędu, Brubaker zauważył, że przesunięcie osi do przodu, umożliwiające lepsze rozłożenie masy nad tylnym kołem, zmniejsza opór toczenia.1 Podobnie, przewodnik PVA Upper Limb Preservation Guide zaleca, by tylna oś była ustawiana jak najbardziej do przodu, o ile nie zagraża to stabilności użytkownika.4

Aby osiągnąć optymalną konfigurację, klinicyści i specjaliści ATP powinni skupić się na zrównoważeniu środka masy (CoM) użytkownika względem środka ciężkości (CoG) wózka. Wyrównanie CoM z CoG zapewnia użytkownikowi stabilność niezbędną do sięgania w górę oraz wykonywania codziennych czynności, a jednocześnie zwiększa łatwość napędzania wózka i jego reakcję na ruchy użytkownika. Głębokość siedziska, wysokość siedziska od podłoża, nachylenie siedziska, wysokość i kąt oparcia, a także poziome i pionowe ustawienie osi są konfigurowane w celu zapewnienia użytkownikowi stabilności w obrębie systemu.5 Ponadto kluczowe jest zrozumienie wpływu głębokości siedziska, długości ramy oraz kąta przedniej ramy na rozstaw osi wózka i pozycję przednich kół. Wszystkie te elementy razem wpływają na rozkład masy oraz dynamikę toczenia. Szczegółowe omówienie tych kluczowych parametrów konstrukcyjnych znajduje się w kursie Clinical Considerations for Rigid Wheelchair Prescription.

Po ustaleniu optymalnej konfiguracji dla użytkownika ważne jest, aby zrozumieć, w jaki sposób komponenty wózka i wybór materiałów wpływają na jego wydajność. Ogólnie rzecz biorąc, należy dążyć do minimalizacji całkowitej wagi wózka, ponieważ jej zwiększenie powoduje wzrost oporu toczenia.5
Opór toczenia (Frr) to siła tarcia, którą oblicza się, mnożąc współczynnik tarcia toczenia (μRR) przez ciężar (W) działający na koło3 Frr = μRR x W.

Komponenty

W odniesieniu do komponentów, klinicyści i ATP muszą omówić z użytkownikiem zalety i wady poszczególnych elementów wózka, aby określić, które z nich są niezbędne do spełnienia jego indywidualnych potrzeb. Na przykład Ott i wsp. przeprowadzili badanie mające na celu ocenę oporów toczenia różnych opon i kółek samonastawnych.3 Badanie wykazało, że tylne koła z oponami pneumatycznymi były preferowane w stosunku do pełnych, a kółka 4-5-calowe były preferowane w stosunku do kółek 8-calowych. W rzeczywistości, w porównaniu z wysokociśnieniowymi oponami pneumatycznymi, postrzegany ekwiwalent masy dla opon bezpowietrznych wzrósł o około 43,5 kg, podczas gdy postrzegany ekwiwalent masy dla opon z 40% maksymalnego ciśnienia w oponach wzrósł o około 7.25 kg. Wskazuje to, że opona pełna jest mniej korzystna niż opona pneumatyczna, która straciła ciśnienie.3

Materiały

Producenci projektują ramy i komponenty ultralekkich wózków inwalidzkich (ULWC) z aluminium, tytanu i włókna węglowego, dążąc do zmniejszenia wagi przy jednoczesnym zwiększeniu wytrzymałości, trwałości i wydajności. Jednak dzięki poprawie projektowania i inżynierii różnice wagowe między materiałami stosowanymi we współczesnych ramach ULWC są minimalne i nie ma zgodności co do tego, który materiał jest optymalny. Ott sugeruje, że waga urządzenia nie powinna być czynnikiem o dużym znaczeniu, ponieważ różnice w masie nie mają statystycznie istotnego wpływu na opór toczenia.3

Zatem, jeśli porównalibyśmy wózki o identycznej geometrii ramy, konfiguracji i doborze komponentów, jak ocenić wpływ wagi na użytkownika?
Poza wydajnością wózka musimy również wziąć pod uwagę, w jaki sposób waga może wpływać na potencjał funkcjonalny użytkownika. Choć nie ma zgodności co do tego, jaka różnica w wadze jest statystycznie istotna w kontekście obciążenia barków podczas napędzania wózka, wiadomo, że osoby samodzielnie poruszające się na ULWC są narażone na urazy przeciążeniowe (RSI), a czynnikami ryzyka są m.in. częstotliwość i siła potrzebna do napędu.5 Dlatego wierzę, że odpowiedź na pytanie o znaczenie wagi powinna być ustalana indywidualnie z użytkownikiem.

Opinie użytkowników

Though we often seek research to inform practice, research is not always available and not all research fits the realities of practice.2 In this case, it is important to recognize that the riders' experience and clinical expertise also exist as evidence within the evidence-based practice (EBP) model, and should not be disqualified.6 In my career, I have asked many riders whether weight matters, and the vast majority respond with an unequivocal "Yes." For those riders who have already optimized the configuration of their wheelchair and are still looking to improve the performance of their wheelchair, weight is a consideration. For the rider who is routinely folding and loading their wheelchair into a vehicle, weight may impact their independence.5 And for the rider who is unable to achieve optimal weight distribution within their wheelchair due to physical impairment or functional limitations, the weight of the wheelchair may be the only factor left to improve rolling resistance.

Ultimately, I don't weigh weight. I understand its application and its implications and have a responsibility to educate consumers. The rider determines if weight impacts their function, their independence, and their quality of life.

Clinical Support Information Citations

  1. Brubaker CE. (1986). Wheelchair prescription: An analysis of factors that affect mobility and performance. J Rehabil Res Dev 23(4): 19-25, 1986.
  2. Green LW. Public health asks of system science: to advance our evidence-based practice, can you help us get more practice-based evidence? Am J Public Health. 2006 Mar;96(3):406-9. doi: 10.2105/AJPH.2005.066035. Epub 2006 Jan 31. PMID: 16449580; PMCID: PMC1470512.
  3. Ott J, Henderson T, Wilson-Jene H, Koontz A, Pearlman J. (2021) A high prevalence of manual wheelchair rear-wheel misalignment could be leading to increased risk of repetitive strain injuries. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology 0:0, pages 1-9.
  4. Paralyzed Veterans of American Consortium for Spinal Cord Medicine (2005). Preservation of upper limb function following spinal cord injury: a clinical practice guideline for health-care professionals. The journal of spinal cord medicine, 28(5), 434-470. https://doi.org/
  5. Rehabilitation Engineering & Assistive Technology Society of North America. (2022). RESNA Position on the Application of Ultralight Manual Wheelchairs. Retrieved from https://www.resna.org/
  6. Hoogeboom TJ, Jette AM. (2021) Using Evidence Hierarchies to Find the Best Evidence: A Procrustean Bed? Physical Therapy, 101(11), https://doi.org/

WYŁĄCZENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI: WYŁĄCZNIE DO UŻYTKU PROFESJONALNEGO. NINIEJSZA STRONA INTERNETOWA (I DOKUMENTY, DO KTÓRYCH SIĘ NA NIEJ ODWOŁUJE) NIE ZAPEWNIAJĄ PORAD MEDYCZNYCH. Sunrise Medical (US) LLC („Sunrise”) nie świadczy usług lekarskich. Informacje zawarte na tej stronie internetowej (i dokumenty, do których się w niej odwołuje), w tym między innymi tekst, grafika, obrazy i opisy, służą wyłącznie celom informacyjnym i powinny być wykorzystywane jako ogólne źródło informacji dla klinicystów i dostawców w celu wykorzystania umiejętności rozumowania klinicznego w celu określenia optymalnych rozwiązań w zakresie siedzenia i mobilności dla poszczególnych pacjentów. Żaden materiał na tej stronie internetowej (ani żaden dokument, do którego się tu odwołuje) nie jest przeznaczony do wykorzystania (ani substytutu) profesjonalnej porady medycznej, diagnozy lub leczenia. Nigdy nie lekceważ swojego profesjonalnego szkolenia medycznego podczas udzielania porad medycznych lub leczenia z powodu czegoś, co przeczytałeś na tej stronie (lub jakimkolwiek dokumencie, do którego się tu odwołujesz). Klinicyści powinni dokładnie przejrzeć ten (i wszelkie inne materiały) i potwierdzić zawarte w nim informacje z innymi źródłami. Poleganie na tej stronie internetowej (i informacjach w niej zawartych) odbywa się wyłącznie na własne ryzyko.