Udostepnij:
Take it offline!
This Education in Motion resource is also available as a printable PDF.
Pobierz PDF
Jeśli chodzi o korzyści płynące z ultralekkich konstrukcji i konfiguracji wózków dla aktywnych użytkowników, dowody kliniczne są mocne. Indywidualnie zaprojektowany ultralekki wózek ma służyć jako przedłużenie użytkownika, tak aby mógł on niezależnie uczestniczyć nie tylko w podstawowych czynnościach codziennego życia, ale także w wybranych czynnościach. Możliwość wyjścia do społeczności za pomocą własnego pojazdu lub transportu publicznego na wózku jest często koniecznością, gdy klient tworzy listę tego, co należy wziąć pod uwagę przy zakupie nowego wózka. Na tym blogu przyjrzymy się bliżej kilku elementom, które należy wziąć pod uwagę w związku z transportem wózka na razmie sztywnej.
Najpierw upewnijmy się, że wszyscy zgadzamy się co do podstaw:
- Wózek na ramie sztywnej nie ma krzyżaka do składania bocznego, ale może mieć składane oparcie.
- Wózki na ramie sztywnej są generalnie lżejsze niż wózki ze składaną ramą ze względu na materiały i konstrukcję.
Waga
Zanim zagłębimy się w temat wagi, chciałbym podkreślić, że nie jest ona jedynym czynnikiem definiującym ultralekki wózek. Zdolność do bycia specjalnie zaprojektowanym, aby spełnić indywidualne pomiary użytkownika, pozycja tylnego koła i technika napędu będą miały bezpośredni i znaczący wpływ na wydajność wózka, stabilność, zwrotność i wsparcie postawy użytkownika końcowego. Na potrzeby tego bloga mówimy o wadze w odniesieniu do transportu wózka na razmie sztywnej.
Przyglądając się modelom, markom i opcjom wózka, dla klienta ważne jest, aby spojrzeć na dwa rodzaje wagi:
Waga całkowita
Często producenci wózków stosują standardową konfigurację i podają szacunkową wagę w pełni zmontowanego wózka (bez systemu pozycjonowania). Należy pamiętać, że każdy aspekt konfiguracji zmieni ostateczną wagę wózka (wymiary, rodzaj kółek, rodzaj tylnego koła itp.), ale to odniesienie jest doskonałym przewodnikiem do porównywania ram i zorientowania się, ile może ważyć ostateczna konfiguracja.
Waga transportowa
"Waga transportowa" odnosi się do wagi wózka bez tylnych kół i ma kluczowe znaczenie dla użytkowników, którzy przewożą swój wózek w samochodzie i poza nim. Siedząc na siedzeniu kierowcy, wielu klientów zdejmuje tylne koła i podnosi ramę z ziemi, przez przód ciała i na siedzenie pasażera. Niska waga transportowa pomoże użytkownikowi końcowemu w samodzielnym przenoszeniu ramy. Jest to szczególnie korzystne dla użytkowników o ograniczonej mobilności lub sile w kończynach górnych.
Składane oparcie
Kolejną ważną cechą wózka na razmie sztywnej jest możliwość złożenia oparcia. Niektórzy użytkownicy preferują nieskładane oparcie, głównie w celu zwiększenia jego sztywności i zmniejszenia całkowitej masy. Jednak wielu użytkowników zdecyduje się na składane oparcie, aby zmniejszyć potencjalne trudności w transporcie wózka na razmie sztywnej w pojazdach osobistych, pojazdach przyjaciół i rodziny lub w taksówkach. Idealnie byłoby, gdyby oparcie blokowało się po złożeniu, aby umożliwić pewne podnoszenie wózka i zapobiec otwieraniu się oparcia podczas przenoszenia.
Przyjrzyjmy się kilku opcjom mechanizmu składania:
Mechanizm linki
Niektóre oparcia składają się za pomocą linki, która zwalnia tylne rurki oparcia. Ten styl jest wygodny dla użytkowników, którzy nie mają siły lub zakresu ruchu, aby zamknąć ręce, ponieważ mogą pociągnąć linkę i aktywować mechanizm.
Drążek szybkiego zwalniania
Inne oparcia oferują zamiast tego rurkę. Ma to tę zaletę, że nie poluzowuje się z czasem, co wydłuża żywotność sprzętu.
Mechanizm Twist-Lock
W bardziej nowoczesnej konstrukcji, takiej jak QUICKIE Nitrum, użytkownik ma możliwość obrócenia jedną ręką drążka za oparciem i użycia tego samego drążka do podniesienia oparcia.
Pomaganie klientom w wyborze najbardziej odpowiedniego klinicznie i funkcjonalnego wózka jest bardzo ważnym obowiązkiem. Prawdziwe zrozumienie tego, jak wygląda całe życie klienta, pomoże ci zapewnić, że wózek uwzględnia różne aspekty życia, w tym transport wózka do świata, który chciałby odkrywać.