Home / Resources / Maj 2021 / Pozycja koła napędowego wózka elektrycznego

Pozycja koła napędowego wózka elektrycznego

Udostepnij:

Take it offline!

This Education in Motion resource is also available as a printable PDF.

Pobierz PDF

Jednym z najważniejszych czynników, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze wózka, jest pozycja koła napędowego. Decyzja ta wpłynie na wydajność wózka podczas pokonywania przeszkód, na wzniesieniach, przy wyższych prędkościach i na nierównym terenie. Wpłynie również na dostęp do mniejszych przestrzeni.

Producenci mogą obecnie produkować wózki z czterema pozycjami koła napędowego. Położenie koła napędowego jest opisane w odniesieniu do pozycji siedzenia użytkownika.

Napęd na środkowe koła (MWD) ma środek ciężkości użytkownika nad kołem napędowym. Napęd na przednie koła (FWD) ma środek ciężkości użytkownika znacznie za kołem napędowym. Napęd na tylne koła (RWD) umieszcza środek ciężkości użytkownika przed kołem napędowym. Napęd hybrydowy (HWD) ma koło napędowe w pozycji pomiędzy MWD i RWD.

Poniższy podział opisuje, w jaki sposób pozycja koła napędowego wpływa na wydajność wózka. Należy to traktować jedynie jako przewodnik, zdając sobie sprawę, że przed przepisaniem wózka należy wziąć pod uwagę wiele innych cech wózka i celów klienta.

Zwrotność zależy od tego, jak wózek skręca i ile miejsca wymaga do skrętu. Zwrotność wpływa na łatwość poruszania się w ciasnych przestrzeniach. Można ją "zmierzyć", patrząc na promień skrętu (od środka koła napędowego do najdalszego punktu wózka).

Promień skrętu

MWD

Najmniejszy promień skrętu, ponieważ środek ciężkości użytkownika znajduje się najbliżej środka wózka. W rezultacie jest ona uważana za bardziej intuicyjną dla użytkownika. Najłatwiejszy do opanowania.

FWD

Dłuższy promień skrętu ze względu na długość podstawy. Krótszy niż RWD, ponieważ kółka mogą być bliżej niż w RWD.

RWD

Najdłuższy promień skrętu ze względu na długość podstawy i potrzebę, aby kółka nie kolidowały z podnóżkami.

HWD

Dłuższy promień skrętu ze względu na długość podstawy. Krótszy niż RWD, ponieważ kółka mogą być bliżej niż RWD.

Łatwość obracania

MWD

Środek ciężkości użytkownika znajduje się najbliżej środka wózka, więc ten obraca się tam, gdzie siedzi użytkownik. Najbardziej intuicyjny w prowadzeniu. Najłatwiejszy do nauczenia.

FWD

Tylna część wózka kołysze się podczas skręcania. Przednie koło napędowe musi opuścić drzwi przed rozpoczęciem skrętu. Użytkownicy muszą nauczyć się "skręcać z opóźnieniem". Ten styl wózka jest trudniejszy dla użytkowników z trudnościami poznawczymi lub percepcyjnymi. Wymaga większej wprawy..

RWD

Przednia część wózka obraca się tak, że użytkownicy muszą przejechać przez drzwi, zanim zaczną skręcać i pozostać szeroko w otworze drzwi podczas skręcania. Jest to łatwiejsze niż FWD, ponieważ użytkownik widzi wózek przed sobą i lepiej ocenia przestrzeń do skrętu.

HWD

Hybryda jest bardziej intuicyjna w prowadzeniu niż RWD, ale nieco mniej intuicyjna niż MWD. Ponieważ użytkownik siedzi nieco przed kołem napędowym, będzie miał pewne wyczucie jak w RWD.

Pokonywanie przeszkód

Radzenie sobie z przeszkodami zależy w dużej mierze od rozmiaru koła, które napotyka przeszkodę oraz od zawieszenia wbudowanego w wózek.

MWD

Kółka są mniejsze w przypadku MWD, więc wózek będzie polegał na zawieszeniu wózka, aby poradzić sobie z przeszkodami - szukaj dynamicznej artykulacji (ruchu) kółek, aby mogły się poruszać i pozwolić kołu napędowemu pozostać obciążonym i "wspinać się" na przeszkodę.

FWD

Koła napędowe powinny stykać się z przeszkodą jako pierwsze w FWD, więc zazwyczaj dobrze radzą sobie z przeszkodami. Jeśli przednie uchwyty są umieszczone nisko, może to zmniejszyć zdolność koła napędowego do dotarcia do przeszkody, zmniejszając jego wydajność.

RWD

Ponownie, mniejsze kółka napotkają przeszkodę jako pierwsze, więc wózek będzie musiał polegać na zawieszeniu, aby utrzymać koła napędowe obciążone, aby wspiąć się przeszkodę. Pomocna może być amortyzacja podstawy.

HWD

Podstawa jest nieco krótsza i ma dynamiczne stabilizatory oparcia, dzięki czemu wóżek będzie w stanie lepiej pokonywać przeszkody niż jego odpowiednik RWD.

Trakcja

Trakcja w dużej mierze zależy od tego, jak dobrze koło napędowe pozostaje obciążone podczas jazdy w górę lub w dół pochyłości lub wzniesień. Jeśli duża część ciężaru wózka spadnie z kół napędowych, wózek może stracić przyczepność i utknąć.

MWD

Dobrze radzi sobie z trakcją zarówno w górę, jak i w dół pochyłości, jeśli koło napędowe pozostaje obciążone, więc jego wydajność jest bardzo zależna od dobrego zawieszenia (artykulacji kółek). Jeśli ciężar zostanie przeniesiony na przednie i tylne kółka, ten typ wózka może stracić przyczepność.

FWD

Dobrze radzi sobie na pochyłościach, dopóki nie są bardzo strome, po czym wóżek może stracić przyczepność, ponieważ ciężar przenosi się na mniejsze kółka. Bardziej strome spadki mogą być trudne, ponieważ wóżek może się przechylać do przodu.

RWD

Dobra przyczepność i najlepsza na pochyłościach, ponieważ środek ciężkości przesuwa się w kierunku kół napędowych. Na bardziej stromych pochyłościach może stracić przyczepność i działać słabo, jeśli zbyt duży ciężar zostanie przeniesiony na kółka.

HWD

Robi to dobrze, ponieważ łączy zalety RWD z zawieszeniem dodanym do tylnych kółek antywywrotnych.

Sterowanie przy wyższych prędkościach

Kontrola przy wyższych prędkościach zależy od wielu czynników, które już omówiliśmy.

MWD

Całkiem dobrze radzi sobie z kontrolą kierunku jazdy przy wyższych prędkościach. Jeśli dodać do tego intuicyjność prowadzenia, wóżek ten staje się łatwy do prowadzenia.

FWD

Gorsza kontrola kierunku przy wyższych prędkościach. Wóżek może się "wywrócić", choć zaawansowana elektronika i programowanie mogą pomóc.

RWD

Najlepsza kontrola kierunku przy wyższych prędkościach.

HWD

Prawie tak dobry jak jego odpowiednik RWD w kontroli prędkości.

Łatwość prowadzenia przez osobę towarzyszącą

Może to być bardzo ważne, jeśli opiekunowie będą przemieszczać wózek - szczególnie w ciasnych przestrzeniach, takich jak sypialnie lub windy.

MWD

Ta pozycja koła napędowego może być trudna do sterowania z kontrolera znajdującego się z tyłu wózka, ponieważ kontroler znajduje się daleko za punktem skrętu wózka.

FWD

Ta pozycja koła napędowego może być trudna do sterowaniaz kontrolera znajdującego się z tyłu wózka, ponieważ kontroler znajduje się tdaleko za punktem skrętu wózka. Wózek może się "przekoziołkować", choć zaawansowana elektronika i programowanie mogą w tym pomóc.

RWD

Ta pozycja koła napędowego zapewnia najłatwiejsze zarządzanie/sterowanie kierunkiem za pomocą joysticka zamontowanego z tyłu wózka.

HWD

Prawie tak dobry jak jego odpowiednik RWD.

Podobnie jak w przypadku wszystkich decyzji dotyczących AT, zawsze istnieją względy i kompromisy. Jednak zrozumienie kluczowych cech i zalet każdej z pozycji koła napędowego pozwala doradzić klientom, która z nich najlepiej pasuje do ich stylu życia i użytkowania.

Clinical Support Information Citations

Odnośniki

  1. Lange, Michelle; Minkel, Jean, Seating and and Wheeled Mobility: A Clinical Resource Guide; Slack Incorporated 2017
  2. Koontz AM, Brindle ED, Kankipati P, Feathers D, Cooper RA. Design Features that Impact the Maneuverability of Wheelchairs and Scooters. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation May 2010; 91:759-64.
  3. Wiart L, Darrah J, Cook A, Hollis V, May L. Evaluation of powered mobility use in home and community environments. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics. 2003; 23(2):59-75.
  4. Spinal Seating Modules, ACI state Spinal Cord Injury Service NSW Government Australia https://www.aci.health.nsw.gov.au/networks/spinal-cord-injury/spinal-seating
  5. Torkia, Ried, Korner-Bitensky, Power wheelchair driving challenges in the community: A Users' Perspective. Disability and Rehabilitation, 2014, Assistive Technology 10(3)

WYŁĄCZENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI: WYŁĄCZNIE DO UŻYTKU PROFESJONALNEGO. NINIEJSZA STRONA INTERNETOWA (I DOKUMENTY, DO KTÓRYCH SIĘ NA NIEJ ODWOŁUJE) NIE ZAPEWNIAJĄ PORAD MEDYCZNYCH. Sunrise Medical (US) LLC („Sunrise”) nie świadczy usług lekarskich. Informacje zawarte na tej stronie internetowej (i dokumenty, do których się w niej odwołuje), w tym między innymi tekst, grafika, obrazy i opisy, służą wyłącznie celom informacyjnym i powinny być wykorzystywane jako ogólne źródło informacji dla klinicystów i dostawców w celu wykorzystania umiejętności rozumowania klinicznego w celu określenia optymalnych rozwiązań w zakresie siedzenia i mobilności dla poszczególnych pacjentów. Żaden materiał na tej stronie internetowej (ani żaden dokument, do którego się tu odwołuje) nie jest przeznaczony do wykorzystania (ani substytutu) profesjonalnej porady medycznej, diagnozy lub leczenia. Nigdy nie lekceważ swojego profesjonalnego szkolenia medycznego podczas udzielania porad medycznych lub leczenia z powodu czegoś, co przeczytałeś na tej stronie (lub jakimkolwiek dokumencie, do którego się tu odwołujesz). Klinicyści powinni dokładnie przejrzeć ten (i wszelkie inne materiały) i potwierdzić zawarte w nim informacje z innymi źródłami. Poleganie na tej stronie internetowej (i informacjach w niej zawartych) odbywa się wyłącznie na własne ryzyko.