Udostepnij:
Take it offline!
This Education in Motion resource is also available as a printable PDF.
Pobierz PDF
Jednym z najważniejszych czynników, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze wózka, jest pozycja koła napędowego. Decyzja ta wpłynie na wydajność wózka podczas pokonywania przeszkód, na wzniesieniach, przy wyższych prędkościach i na nierównym terenie. Wpłynie również na dostęp do mniejszych przestrzeni.
Producenci mogą obecnie produkować wózki z czterema pozycjami koła napędowego. Położenie koła napędowego jest opisane w odniesieniu do pozycji siedzenia użytkownika.
Napęd na środkowe koła (MWD) ma środek ciężkości użytkownika nad kołem napędowym. Napęd na przednie koła (FWD) ma środek ciężkości użytkownika znacznie za kołem napędowym. Napęd na tylne koła (RWD) umieszcza środek ciężkości użytkownika przed kołem napędowym. Napęd hybrydowy (HWD) ma koło napędowe w pozycji pomiędzy MWD i RWD.
Poniższy podział opisuje, w jaki sposób pozycja koła napędowego wpływa na wydajność wózka. Należy to traktować jedynie jako przewodnik, zdając sobie sprawę, że przed przepisaniem wózka należy wziąć pod uwagę wiele innych cech wózka i celów klienta.
Zwrotność zależy od tego, jak wózek skręca i ile miejsca wymaga do skrętu. Zwrotność wpływa na łatwość poruszania się w ciasnych przestrzeniach. Można ją "zmierzyć", patrząc na promień skrętu (od środka koła napędowego do najdalszego punktu wózka).
Promień skrętu
MWD
Najmniejszy promień skrętu, ponieważ środek ciężkości użytkownika znajduje się najbliżej środka wózka. W rezultacie jest ona uważana za bardziej intuicyjną dla użytkownika. Najłatwiejszy do opanowania.
FWD
Dłuższy promień skrętu ze względu na długość podstawy. Krótszy niż RWD, ponieważ kółka mogą być bliżej niż w RWD.
RWD
Najdłuższy promień skrętu ze względu na długość podstawy i potrzebę, aby kółka nie kolidowały z podnóżkami.
HWD
Dłuższy promień skrętu ze względu na długość podstawy. Krótszy niż RWD, ponieważ kółka mogą być bliżej niż RWD.
Łatwość obracania
MWD
Środek ciężkości użytkownika znajduje się najbliżej środka wózka, więc ten obraca się tam, gdzie siedzi użytkownik. Najbardziej intuicyjny w prowadzeniu. Najłatwiejszy do nauczenia.
FWD
Tylna część wózka kołysze się podczas skręcania. Przednie koło napędowe musi opuścić drzwi przed rozpoczęciem skrętu. Użytkownicy muszą nauczyć się "skręcać z opóźnieniem". Ten styl wózka jest trudniejszy dla użytkowników z trudnościami poznawczymi lub percepcyjnymi. Wymaga większej wprawy..
RWD
Przednia część wózka obraca się tak, że użytkownicy muszą przejechać przez drzwi, zanim zaczną skręcać i pozostać szeroko w otworze drzwi podczas skręcania. Jest to łatwiejsze niż FWD, ponieważ użytkownik widzi wózek przed sobą i lepiej ocenia przestrzeń do skrętu.
HWD
Hybryda jest bardziej intuicyjna w prowadzeniu niż RWD, ale nieco mniej intuicyjna niż MWD. Ponieważ użytkownik siedzi nieco przed kołem napędowym, będzie miał pewne wyczucie jak w RWD.
Pokonywanie przeszkód
Radzenie sobie z przeszkodami zależy w dużej mierze od rozmiaru koła, które napotyka przeszkodę oraz od zawieszenia wbudowanego w wózek.
MWD
Kółka są mniejsze w przypadku MWD, więc wózek będzie polegał na zawieszeniu wózka, aby poradzić sobie z przeszkodami - szukaj dynamicznej artykulacji (ruchu) kółek, aby mogły się poruszać i pozwolić kołu napędowemu pozostać obciążonym i "wspinać się" na przeszkodę.
FWD
Koła napędowe powinny stykać się z przeszkodą jako pierwsze w FWD, więc zazwyczaj dobrze radzą sobie z przeszkodami. Jeśli przednie uchwyty są umieszczone nisko, może to zmniejszyć zdolność koła napędowego do dotarcia do przeszkody, zmniejszając jego wydajność.
RWD
Ponownie, mniejsze kółka napotkają przeszkodę jako pierwsze, więc wózek będzie musiał polegać na zawieszeniu, aby utrzymać koła napędowe obciążone, aby wspiąć się przeszkodę. Pomocna może być amortyzacja podstawy.
HWD
Podstawa jest nieco krótsza i ma dynamiczne stabilizatory oparcia, dzięki czemu wóżek będzie w stanie lepiej pokonywać przeszkody niż jego odpowiednik RWD.
Trakcja
Trakcja w dużej mierze zależy od tego, jak dobrze koło napędowe pozostaje obciążone podczas jazdy w górę lub w dół pochyłości lub wzniesień. Jeśli duża część ciężaru wózka spadnie z kół napędowych, wózek może stracić przyczepność i utknąć.
MWD
Dobrze radzi sobie z trakcją zarówno w górę, jak i w dół pochyłości, jeśli koło napędowe pozostaje obciążone, więc jego wydajność jest bardzo zależna od dobrego zawieszenia (artykulacji kółek). Jeśli ciężar zostanie przeniesiony na przednie i tylne kółka, ten typ wózka może stracić przyczepność.
FWD
Dobrze radzi sobie na pochyłościach, dopóki nie są bardzo strome, po czym wóżek może stracić przyczepność, ponieważ ciężar przenosi się na mniejsze kółka. Bardziej strome spadki mogą być trudne, ponieważ wóżek może się przechylać do przodu.
RWD
Dobra przyczepność i najlepsza na pochyłościach, ponieważ środek ciężkości przesuwa się w kierunku kół napędowych. Na bardziej stromych pochyłościach może stracić przyczepność i działać słabo, jeśli zbyt duży ciężar zostanie przeniesiony na kółka.
HWD
Robi to dobrze, ponieważ łączy zalety RWD z zawieszeniem dodanym do tylnych kółek antywywrotnych.
Sterowanie przy wyższych prędkościach
Kontrola przy wyższych prędkościach zależy od wielu czynników, które już omówiliśmy.
MWD
Całkiem dobrze radzi sobie z kontrolą kierunku jazdy przy wyższych prędkościach. Jeśli dodać do tego intuicyjność prowadzenia, wóżek ten staje się łatwy do prowadzenia.
FWD
Gorsza kontrola kierunku przy wyższych prędkościach. Wóżek może się "wywrócić", choć zaawansowana elektronika i programowanie mogą pomóc.
RWD
Najlepsza kontrola kierunku przy wyższych prędkościach.
HWD
Prawie tak dobry jak jego odpowiednik RWD w kontroli prędkości.
Łatwość prowadzenia przez osobę towarzyszącą
Może to być bardzo ważne, jeśli opiekunowie będą przemieszczać wózek - szczególnie w ciasnych przestrzeniach, takich jak sypialnie lub windy.
MWD
Ta pozycja koła napędowego może być trudna do sterowania z kontrolera znajdującego się z tyłu wózka, ponieważ kontroler znajduje się daleko za punktem skrętu wózka.
FWD
Ta pozycja koła napędowego może być trudna do sterowaniaz kontrolera znajdującego się z tyłu wózka, ponieważ kontroler znajduje się tdaleko za punktem skrętu wózka. Wózek może się "przekoziołkować", choć zaawansowana elektronika i programowanie mogą w tym pomóc.
RWD
Ta pozycja koła napędowego zapewnia najłatwiejsze zarządzanie/sterowanie kierunkiem za pomocą joysticka zamontowanego z tyłu wózka.
HWD
Prawie tak dobry jak jego odpowiednik RWD.
Podobnie jak w przypadku wszystkich decyzji dotyczących AT, zawsze istnieją względy i kompromisy. Jednak zrozumienie kluczowych cech i zalet każdej z pozycji koła napędowego pozwala doradzić klientom, która z nich najlepiej pasuje do ich stylu życia i użytkowania.