Udostepnij:
Take it offline!
This Education in Motion resource is also available as a printable PDF.
Pobierz PDF
Zacznijmy od pytania - czy waga ma znaczenie w przypadku wózków z napędem ręcznym dla aktywnych użytkowników? Często jest to niuansowy, a nawet kontrowersyjny temat wśród doświadczonych lekarzy przepisujących wózki - jaka jest Twoja początkowa reakcja? Jeśli masz chwilę, zrób kilka notatek przed dalszą lekturą..
Jednym z łatwych punktów porozumienia jest to, że sama waga nie jest jedynym czynnikiem branym pod uwagę. Stanowisko RESNA stwierdza, że optymalna konfiguracja wózka inwalidzkiego jest niezbędna do maksymalizacji potencjału funkcjonalnego, wydajności napędu i osiągów wózka.5 Jak więc osiągnąć optymalną konfigurację wózka inwalidzkiego z napędem ręcznym? Aby poprawić wydajność napędu, Brubaker stwierdził, że położenie osi przesunięte do przodu, pozwalające na większy rozkład masy na tylne koło, zmniejsza opór toczenia.1 Podobnie, PVA Upper Limb Preservation Guide zaleca, aby tylna oś była ustawiona tak daleko do przodu, jak to możliwe, bez wpływu na stabilność użytkownika.4
Aby osiągnąć optymalną konfigurację, lekarze i inni dostawcy usług muszą skupić się na zrównoważeniu środka masy użytkownika (COM) nad środkiem ciężkości wózka inwalidzkiego (COG). Zrównoważenie COM nad COG zapewnia użytkownikowi stabilność niezbędną do sięgania nad głowę i wykonywania czynności funkcjonalnych, jednocześnie zwiększając łatwość napędzania wózka i szybkość reakcji wózka. Głębokość siedziska, wysokość siedziska do podłogi, nachylenie siedziska, wysokość i kąt oparcia pleców oraz poziome i pionowe położenie osi są skonfigurowane tak, aby zapewnić użytkownikowi stabilność w systemie.5 Ponadto ważne jest, aby zrozumieć wpływ głębokości siedziska, długości ramy i kąta ramy przedniej na rozstaw osi wózka inwalidzkiego i położenie kółek. Wszystkie te elementy razem wpływają na rozkład masy i dynamikę toczenia.
Po określeniu optymalnej konfiguracji ważne jest, aby zrozumieć, w jaki sposób komponenty wózka i dobór materiałów mogą wpływać na jego osiągi. Ogólnie rzecz biorąc, zmniejszenie masy ma pewien wpływ na zmniejszenie oporu toczenia.7 Opór toczenia (Frr) to siła tarcia obliczana na podstawie współczynnika tarcia (µRR) pomnożonego przez masę (W) na koło, Frr = µRR x W.3
- W odniesieniu do komponentów, klinicyści muszą przeanalizować z użytkownikiem zalety i wady konkretnych komponentów, aby określić, które z nich są niezbędne do zaspokojenia indywidualnych potrzeb. Na przykład Ott i in. przeprowadzili badanie w celu oceny oporów toczenia różnych opon i kółek.3 Aby zmniejszyć opory toczenia, badanie wykazało, że tylne koła z oponami pneumatycznymi były preferowane w stosunku do kół pełnych, a kółka 4-5-calowe były preferowane w stosunku do kółek 8-calowych. W rzeczywistości, w porównaniu z wysokociśnieniowymi oponami pneumatycznymi, postrzegany ekwiwalent masy dla opon pełnych był wyższy o 96 funtów, podczas gdy postrzegany ekwiwalent masy dla opon z 40% maksymalnego ciśnienia w oponach był wyższy o 16 funtów, co pokazuje, że wkładka bezpowietrzna lub "bez powietrza" jest mniej korzystna niż opona, która straciła ciśnienie.3
- W odniesieniu do materiałów, producenci projektują ramy i komponenty dla aktywnych użytkowników z aluminium, tytanu i włókna węglowego, mając na celu zmniejszenie masy, przy jednoczesnym zwiększeniu wytrzymałości, trwałości i wydajności. Jednak ze względu na ulepszoną konstrukcję i inżynierię, różnica w wadze między wagą materiałów stosowanych w nowoczesnych ramach wózków inwalidzkich jest minimalna i nie ma zgody co do tego, który materiał jest optymalny. Ott sugeruje, że waga urządzenia nie powinna być brana pod uwagę, ponieważ różnice w wadze nie są wystarczające, aby mieć statystycznie istotny wpływ na opór toczenia.3
Tak więc, jeśli wszystkie rzeczy byłyby równe, co oznacza, że miałbyś porównać wózki inwalidzkie o identycznej geometrii ramy, konfiguracji i doborze komponentów, jak oceniłbyś wpływ wagi na użytkownika? Oprócz wydajności wózka inwalidzkiego, musimy również rozważyć, w jaki sposób waga może wpłynąć na potencjał funkcjonalny użytkownika. Chociaż nie ma zgody co do tego, jaka waga jest statystycznie istotna pod względem obciążenia ramion podczas napędu, wiemy, że osoby, które samodzielnie się poruszają, są narażone na powtarzające się urazy przeciążeniowe (RSI), z czynnikami ryzyka obejmującymi częstotliwość i siłę wymaganą do napędu.5 Dlatego uważam, że odpowiedź na pytanie, jak ważyć wagę, istnieje u użytkownika.
Chociaż często szukamy badań naukowych, aby informować o praktyce, badania nie zawsze są dostępne i nie wszystkie badania pasują do realiów praktyki.2 W tym przypadku ważne jest, aby uznać, że doświadczenie użytkowników i wiedza kliniczna również istnieją jako dowody w ramach modelu praktyki opartej na dowodach (EBP) i nie powinny być dyskwalifikowane.6 W mojej karierze zapytałem wielu klientów, czy waga ma znaczenie, a zdecydowana większość odpowiedziała jednoznacznym "Tak". Dla użytkowników, którzy już zoptymalizowali konfigurację swojego wózka i nadal chcą poprawić jego wydajność, waga jest istotna. Dla osoby, która rutynowo składa i ładuje wózek inwalidzki do pojazdu, waga może mieć wpływ na jej niezależność.5 A dla osoby, która nie jest w stanie osiągnąć optymalnego rozkładu masy na wózku inwalidzkim z powodu upośledzenia fizycznego lub ograniczeń funkcjonalnych, waga wózka inwalidzkiego może być jedynym czynnikiem, który może poprawić opór toczenia.
Ostatecznie nie ważę wagi. Rozumiem jej zastosowanie i konsekwencje oraz mam obowiązek edukować konsumentów. Użytkownik określa, czy waga ma wpływ na jego funkcjonowanie, niezależność i jakość życia.