Home / Blog / Kwiecień 2022 / Kiedy jest właściwy czas na przepisanie chodzika?

Kiedy jest właściwy czas na przepisanie chodzika?

Udostepnij:

Take it offline!

This Education in Motion resource is also available as a printable PDF.

Pobierz PDF

Jako fizjoterapeuta dziecięcy, jednym z najczęstszych pytań zadawanych mi przez rodziców jest: "Czy moje dziecko będzie chodzić?". Oczywiście jest to jeden z najbardziej emocjonalnych tematów. Marzenie o zobaczeniu, jak ich dziecko stawia pierwsze kroki, jest czymś, czego wszyscy rodzice mają nadzieję być świadkami. Jest to również bardzo emocjonalny temat dla nas, fizjoterapeutów.

Jako ich fizjoterapeuta dzielimy się radością z tych wczesnych kamieni milowych. Zawsze byłam bardzo szczęśliwa, gdy rodzina wracała do kliniki i była tak podekscytowana, że mogła mi "pokazać", że ich maluch chodzi już samodzielnie. Ale co z dziećmi, które prawdopodobnie nigdy nie będą samodzielnie stawiać kroków? Jako nowy fizjoterapeuta dziecięcy zmagałem się z tym problemem. Bez względu na to, ile wkładu dziecko otrzymało, zawsze potrzebowało pomocy ze strony chodzika. Początkowo trudno było spojrzeć poza cały sprzęt i rozpoznać, że dziecko osiąga własne małe cele, a nie większe cele terapeutyczne, na które miałem nadzieję.

Pionizatory są zwykle przepisywane, gdy dziecko ma około 12 miesięcy, ponieważ gdyby postępowało zgodnie z typowym harmonogramem rozwoju motoryki dużej, w tym wieku ciągnęłoby do stania i dźwigania ciężarów. Jednak z rozmów z wieloma terapeutami wynika, że kolejny etap (chodzenie) nie jest tak ściśle powiązany z próbą dopasowania do typowego rozwoju. Po zapoznaniu się z badaniami stwierdzono, że najczęstszym wiekiem, w którym dziecku z dodatkowymi potrzebami przepisuje się chodzik, są 2-3 lata. Zaleca się jednak, aby technologie wspomagające mobilność mogły być wprowadzane już w wieku 9-12 miesięcy, kiedy typowo rozwijający się rówieśnicy zaczynają odkrywać swoje otoczenie. Wspierające siedzenie i stanie są powszechnie zalecane, aby pomóc dzieciom osiągnąć ich cele, ale dlaczego nie chodzenie? Czy chodzenie jest postrzegane jako mniej priorytetowe lub jako przynoszące mniej korzyści? Czy istnieje obawa, że wspomagające chodzenie będzie zachęcać do nieprawidłowego napięcia mięśniowego, a strategie powinny skupiać się przede wszystkim na zarządzaniu napięciem?

Fizyczne korzyści płynące z chodzenia są liczne i dobrze udokumentowane: poprawiają czynność jelit i gęstość mineralną kości, zmniejszają przykurcze mięśni, poprawiają sprawność sercowo-naczyniową i poprawiają mobilność (Paleg i Livingstone, 2015). ICF zachęca nas również do rozważenia szerszych korzyści płynących z używania chodzika dla rozwoju społecznego, emocjonalnego i psychologicznego dziecka w równym stopniu. George et al (2020) zbadali korzyści, a wraz z wieloma korzyściami fizycznymi, zauważono poprawę w rozwiązywaniu problemów, poznaniu, przyjaźni i komunikacji, a także wiele innych.

A child using a walking frame

Kiedy pracowałem w NHS, byłam prowadzona przez menedżera, który powiedział: "Jeśli uważasz, że dziecko odniosłoby kliniczne korzyści z jakiegoś sprzętu, to dziecko powinno go mieć". Umożliwiło mi to wypróbowanie wielu urządzeń, zwłaszcza chodzików, i nauczenie się, co działa, a co nie. Pozwoliło mi to również przepisać chodzik dla dziecka, gdy było to dla niego odpowiednie, i nie musiałem być ograniczana przez kwestie związane z finansowaniem lub czasem. Przyjełam podejście "spróbujemy i zobaczymy", co oznacza, że nawet jeśli dziecko nie wykazywało wszystkich oznak, że jest gotowe, wypróbujemy chodzik (lub dwa lub trzy!) i zobaczymy, co z tego wyniknie. Oczywiście wziełabym pod uwagę ogólny rozwój dziecka i potrzeby medyczne, ponieważ niektóre dzieci mają problemy, które uniemożliwiają im korzystanie z chodzika i należy je traktować poważnie. Nie jestem jednak w stanie zliczyć liczby przypadków, w których nie byłam pewna, czy dziecko będzie w stanie poruszać się w chodziku, ale kiedy daliśmy mu szansę, zaskoczyło wszystkich!

Z biegiem czasu przyzwyczaiłem się do sprzętu i byłem w stanie zobaczyć, co dziecko może osiągnąć dzięki wsparciu, zamiast skupiać się na sprzęcie wymaganym, aby mu w tym pomóc. Teraz mogę szczerze powiedzieć, że widok dziecka stawiającego pierwsze kroki w chodziku jest jedną z najbardziej satysfakcjonujących części mojej pracy. Możliwość obserwowania ich postępów w umiejętnościach, od początkowego migotania ruchu lub pierwszego małego kroku, do możliwości stawiania kroków i poruszania się w sposób celowy, jest jednym z najbardziej pokornych doświadczeń, których mogę być częścią.

Clinical Support Information Citations

Żródła

  1. Paleg G, Livingstone R. Outcomes of gait trainer use in home and school settings for children with motor impairments: a systematic review. Clin Rehabil. 2015;29(11):1077–91.
  2. George, C., Levin, W. & Ryan, J.M. The use and perception of support walkers for children with disabilities: a United Kingdom survey. BMC Pediatr 20, 528 (2020). https://doi.org/10.1186/s12887-020-02401-5

Rebekah Tinney ukończyła Uniwersytet w Nottingham w 2012 roku z tytułem magistra fizjoterapii. Ukończyła młodszą rotację zarówno w fizjoterapii dorosłych, jak i dzieci w hrabstwie Nottinghamshire, zanim w 2014 roku wyspecjalizowała się jako fizjoterapeutka pediatryczna. Rebekah jest szczególnie zainteresowana schorzeniami nerwowo-mięśniowymi, a także leczeniem przemieszczenia stawu biodrowego u dzieci z porażeniem mózgowym.

Rebekah Tinney

WYŁĄCZENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI: WYŁĄCZNIE DO UŻYTKU PROFESJONALNEGO. NINIEJSZA STRONA INTERNETOWA (I DOKUMENTY, DO KTÓRYCH SIĘ NA NIEJ ODWOŁUJE) NIE ZAPEWNIAJĄ PORAD MEDYCZNYCH. Sunrise Medical (US) LLC („Sunrise”) nie świadczy usług lekarskich. Informacje zawarte na tej stronie internetowej (i dokumenty, do których się w niej odwołuje), w tym między innymi tekst, grafika, obrazy i opisy, służą wyłącznie celom informacyjnym i powinny być wykorzystywane jako ogólne źródło informacji dla klinicystów i dostawców w celu wykorzystania umiejętności rozumowania klinicznego w celu określenia optymalnych rozwiązań w zakresie siedzenia i mobilności dla poszczególnych pacjentów. Żaden materiał na tej stronie internetowej (ani żaden dokument, do którego się tu odwołuje) nie jest przeznaczony do wykorzystania (ani substytutu) profesjonalnej porady medycznej, diagnozy lub leczenia. Nigdy nie lekceważ swojego profesjonalnego szkolenia medycznego podczas udzielania porad medycznych lub leczenia z powodu czegoś, co przeczytałeś na tej stronie (lub jakimkolwiek dokumencie, do którego się tu odwołujesz). Klinicyści powinni dokładnie przejrzeć ten (i wszelkie inne materiały) i potwierdzić zawarte w nim informacje z innymi źródłami. Poleganie na tej stronie internetowej (i informacjach w niej zawartych) odbywa się wyłącznie na własne ryzyko.